Pagina's

vrijdag 15 augustus 2014

Een Giggle Jurkje voor mijn giecheltrientje


Ik geniet momenteel van een heerlijk lang weekend ... 
Dat startte dinsdagavond en eindigt zondagavond. 
Ideaal vond ik het om lekker veel projectjes af te werken. In realiteit heb ik echter nog maar 1 project tot een goed eind kunnen brengen aangezien het prachtige regenweer mijn kinderen binnen houdt. Als het lekker zomert kunnen ze in de tuin en het water ravotten en houden ze zichzelf bezig, nu dus niet. Dus zijn we al elke dag ergens heen getrokken waar ze hun energie kwijt kunnen, en waar ze iets educatief van opsteken. 


Ondanks deze bezigheidstherapie vond ik gisteren toch de tijd om aan mijn nieuwe project te werken: de Giggle Jurk van Homemade Mini Couture. Het boek vond ik woensdag in de bib, op een van onze educatieve uitstapjes voor de kinderen, en aangezien ik niet goed wist wat ermee te doen vroeg ik eerst raad in het naaigroepje. Twee jurken kwamen al snel naar voor: de Giggle jurk en de Mambo jurk. 

Aangezien de Giggle iets helemaal anders was dan wat ik gewoon ben, besloot ik hiermee te beginnen. Het is een beetje een retro patroontje dus paste 1 van mijn Soft Cactus stofjes perfect voor dit projectje. En zo gingen we van start, rustig een weg zoeken in het doolhof van het patroon (wat toch niet simpel was want er stond behoorlijk veel op zo een klein blad!), naadwaarden aantekenen, alles controleren en dan netjes uitknippen. 


Vervolgens werd alles uitgetekend op de stof, en kon het in elkaar zetten beginnen. De uitleg in het boek was zeer duidelijk en alle stappen volgden elkaar netjes op, waardoor het jurkje een kleine 2 uurtjes (ja, ik werk traag) helemaal in elkaar stond. 
Ik stond er zelf van versteld hoe vlot het was gegaan.


Nu was er nog 1 probleem en dat waren de knoopsgaten (en knopen ...) want die kan ik dus niet deftig maken met mijn naaimachine. En zo trokken we met ons bijna afgewerkte kleedje richting de mama, die een super de luxe naaimachine heeft die volledig automatisch knoopsgaten maakt. 

Uiteraard werd het jurkje eerst aan een grondige controle door haar professionele oog onderworpen, en al snel kwamen er toch enkele schoonheidsfoutjes naar boven. Zo was ik mijn zijnaden van het rokje vergeten onder de overlock te steken (dom dom dom!) en had ik toch wel een rimpeltje in het rokje dat er niet mocht zijn (had ik echt niet gezien!) en liepen de naden van het rokdeel en lijfje op een bepaald stukje niet gelijk.
En wat zei mama toen: begin maar los te maken en werk het af zoals het hoort ! 

Daar gingen we dan, de schoonheidsfoutjes moesten eruit, 
want het moet perfect zijn voor ons mama.
En achteraf ben ik wel blij dat ik er de extra tijd heb ingestoken, nu is er geen enkel punt van kritiek mogelijk en kan ik echt fier zijn op wat ik heb gecreëerd. 

Eindelijk konden we dan aan de knoopsgaten beginnen, en meteen toen het mijn beurt was had ik de hele volautomatische machine al ontregeld, tot lichte frustratie van de mama. Bij de tweede poging ging het gelukkig wel goed, en zo kwamen er 9 knoopsgaten aan het kleedje. Netjes opendoen en dan de puntjes markeren waar de knoopjes moesten komen.

Voor de knoopjes koos ik voor vrolijke oranje bloemetjes. Deze steken toch een beetje af in het kleedje, zonder af te wijken van het thema waarin dit past.
EN TOEN WAREN WE KLAAR !!


Er kwam echter nog een hele discussie tussen mezelf en de mama, en uiteindelijk werden er zelfs onpartijdige stemmen bijgehaald om te kijken wie er gelijk had.
Mamalief vind het kleedje namelijk niet geschikt voor de winter 
omdat het 'maar' een simpel katoentje is.
Ik daarentegen vind het een perfect herfst/winter jurkje, het vraagt alleen een heerlijk souspulletje en een paar dikke broekkousen en laarsjes eronder. 
En om mijn punt kracht bij te zetten besliste ik dus ook enkele van deze elementen 
toe te voegen aan de mini fotoshoot.

Wat vinden jullie, wel of niet herfst/winter geschikt ... 












3 opmerkingen:

  1. Ida draagt in de winter ook vaak gewoon katoenen kleertjes maar met de nodige souspulls of zelfs nog een giletje erboven, kan dat vind ik. Het is hier nog nooit Siberisch koud geweest hé ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind het ook zeker kunnen voor de winter, hoor! Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn dochter (bijna 6) wil geen winterkleding aandoen. Ze droeg vorig jaar haar zomerkleedjes ook met een kousbroek en een souspull/longsleeve T-shirt. En als het nog kouder werd met nog een gilet erbij. Maar een broek: NO WAY MAMA!

    BeantwoordenVerwijderen